H.C.L.nr.43/12.12.2019 privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pt.anul 2020

CONSILIUL LOCAL

HOTĂRÂREA NR.43

Din:12.12.2019

Privind   stabilirea  impozitelor şi taxelor  locale pentru  anul  fiscal  2020

 

Consiliul Local al comunei  Tăureni ,judeţul Mureş

Având în vedere  :

-prevederile  Titlului IX a Legii nr. 227/2015 privind Codul  Fiscal , cu modificările și  completările ulterioare  coroborat cu  dispozițiile H.G.R. nr.1/2016 privind normele de aplicare a Codului Fiscal

-prevederile  art.  5 alin.1 lit. a și alin.2 , art.16 alin. 2 , art.20 alin.1 lit. b ,art.27  și art 30 din Legea  nr.273/2006  privind  finanţele publice locale,  actualizată

Luând în considerare Referatul  de aprobare   întocmit de  primarul comunei și înregistrat sub nr. 2329/22.10.2019 și Raportul de specialitate înregistrat sub nr.2330/22.10.2019

Ținând cont de dispozițile  art . 7   din Legea nr.  52/2003 privind transparenta decizionala si a Legii nr. 544/2001 privind liberul  acces la informatiile de interes  public,actualizată

În temeiul  art.87 , art. 129 alin.2 lit.b, alin.4 lit. c ,art.136 alin.1, art.139 alin.3 lit. c și art.196 alinb.1 lit.a  din O.U.G. nr.57/2019 privind Codul Administrativ

 

HOTĂRĂŞTE:

 

Art. 1 Se stabilesc impozitele şi taxele locale pentru anul 2020 , prin indexarea acestora cu rata inflației de 4,6%, în conformitate cu prevederile art. 491 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, conform Anexei nr.1.  începând cu  data de 1 ianuarie 2020  ,Anexă   care face parte din prezenta hotărâre .

Art.2.(1) Impozitul/taxa pe clădiri, impozitul/taxa pe teren şi impozitul pe mijloacele de transport și taxa pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate  sunt creanţe fiscale anuale, care se plătesc în două rate egale, până la 31 martie şi 30 septembrie inclusiv.
            (2)Pentru neplata la termenele enunţate la alin.1, contribuabilii datorează majorări de întârziere stabilite potrivit reglementărilor legale în vigoare.
           Art.3. Impozitul anual pe clădiri rezidenţiale şi nerezidenţiale  , pe clădirile cu destinaţie mixtă ,pe teren, pe mijloacele de transport și taxa pentru afişaj  în scop de reclamă şi publicitate, datorate bugetului  local de către contribuabili, persoane fizice sau juridice, de până la 50 de lei inclusiv, fiecare, se plăteşte integral până la primul termen de plată.

Art.4.Bonificaţia  prevăzută  la art. 462 alin.2 , la art. 467 alin.2 şi art.472 alin.2 din Legea nr. 227/2015  privind Codul Fiscal  pentru plata cu  anticipaţie a impozitelor locale datorate pentru întregul an  de către contribuabili  până la data de 31 martie 2020 se stabileşte după  cum urmează :

            -10% în cazul  impozitului  pe clădiri

            -10% în cazul impozitului  pe teren

            -10% în cazul impozitului  pe mijloacele de transport pentru Persoane Fizice

 și

-5% în cazul  impozitului  pe clădiri

            -5% în cazul impozitului  pe teren

            -5% în cazul impozitului  pe mijloacele de transport pentru Persoane Juridice

 

Art.5.Se aprobă plafonul de 100 lei de la care se constituie lista debitorilor persoane fizice care înregistrează obligaţii fiscale restante la bugetul local al comunei Tăureni.

Art.6. Se aprobă plafonul de 100 lei de la care se constituie lista debitorilor persoane juridice care înregistrează obligaţii fiscale restante la bugetul local al comunei  Tăureni.

Art.7.Taxa pe clădiri şi taxa pe teren se datorează pe perioada valabilităţii contractului prin care se constituie dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă, şi se plăteşte lunar, până la data de 25 ale lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului.

Art.8.Creanţele fiscale restante  aflate în sold la data de 31 decembrie a anului, mai mici de 10 lei, se anulează. Plafonul se aplică totalului creanţelor fiscale datorate şi neachitate de debitori.

Art.9. Începând cu data intrării în vigoare a prezentei, Hotărârea Consiliului Local nr.  30/19.12.2018 îşi încetează aplicabilitatea.
            Art. 10. Cu ducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează  Primarul  prin  compartimentul  buget-contabilitate, impozite şi taxe locale şi achiziţii publice.

            Art.11. Prezenta hotărâre se comunică Prefectului judeţului  Mures  în vederea exercitării controlului cu privire la legalitate şi se aduce la cunoştinţă publică prin grija secretarului comunei  Taureni.

 

 

PREȘEDINTE DE ȘEDINȚĂ

BABĂ MIHAI

 

Contrasemnează  Secretar General UAT

                                                       Oltean Maria

                      ANEXA   cuprinzand  impozitele si taxele locale pe anul 2020

 

 

ANEXA NR.1

A. Calculul impozitului pe clădirile rezidentiale aflate în proprietatea persoanelor fizice

 

(conform art. 457 Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal)

(1) Pentru clădirile rezidenţiale şi clădirile-anexă, aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,1% asupra valorii impozabile a clădirii.

(2). Valoarea impozabilă a clădirii, exprimată în lei, se determină prin inmultirea suprafeţei construite desfăşurate a acesteia, exprirnată în metri pătraţi, cu valoarea impozabilă corespunzătoare, exprimată în lei/m2, din tabelul următor:

 

 

 

 
 

Valoarea impozabila –lei/mp
Cu instalatii de apa, canalizare,inst.electrica si incalzire(conditii cumulative)
Fara instalatii de apa, canalizare, inst. electica, incalzire
A. Cladiri cu pereti sau cadre din beton armat, din caramida arsa sau din orice alte materiale rezultate in urma unui tratament termic si/ sau chimic
1046
628
B. Cladiri cu pereti exteriori din lemn, piatra naturala din caramida nearsa, valatuci, sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic si/ sau chimic 
314
209
C. Cladire-anexa cu cadre din beton armat sau cu pereti exteriori din caramida arsa sau din orice alte materiale rezultate in urma unui tratament termic si/ sau chimic
 

209
 

183
D. Cladire anexa cu peretii exteriori din lemn  din piatra naturala ,caramida nearsa, din valatuci, sau din orice alte materiale supuse unui tratament termicsi/ sau chimic
 

 

131
 

 

78
E. In cazul contribuabilului care detine la aceeasi adresa incaperi amplasate la subsol, demisol si/ sau mansarda, utilizate ca locuinta in oricare dintre tipurile de cladirii prevazute la lit. A-D
75% din suma care s-ar aplica cladirii
75% din suma care s-ar aplica cladirii
F. In cazul contribuabilului care detine aceeasi adresa incaperi amplasate la subsol, la demisil si/ sau mansarda, utilizate in alte scopurii decat cel de locuinta, in oricare dintre tipurile de cladiri prevazute la lit. A-D
50% din suma care s-ar aplica cladirii
50% din suma care s-ar aplica cladirii
(3) În cazul unei clădiri care are pereţii exteriori din materiale diferite, pentru stabilirea valorii impozabile a clădirii se identifică în tabelul prevăzut la alin. (2) valoarea impozabilă cea mai mare corespunzătoarc materialului cu ponderea cea mai mare.

(4) Suprafaţa construită desfăşurată a unei clădiri se determină prin însumarea suprafeţelor seţiunilor tuturor nivelurilor clădirii, inclusiv ale balcoanelor, logiilor sau ale celor situate la subsol sau la mansardă, exceptând suprafeţele podurilor neutilizate ca locuinţă, ale scărilor şi teraselor neacoperite.

 (5) Dacă dimensiunile exterioare ale unei clădiri nu pot fi efectiv măsurate pe conturul exterior, atunci suprafaţa construită desfăşurată a clădirii se determină prin Inmultirea suprafeţei utile a clădirii cu un coeficient de transformare de 1,4.

(6) Valoarea impozabilă a clădirii se ajustează în funcţie de rangul localităţii şi zona în care este amplasată clădirea, prin înmulţirea valorii determinate conform alin. (2)-(5) cu coeficientul de corectie corespunzător, prevăzut în tabelul următor:

 

Zona în cadrul localității
Rangul localității
 
IV
V
A (sat Taureni )
1,10
1,05
B (sat Moara de jos , sat Fanate)
1,05
1,00
 

 (7) Valoarea impozabilă a clădirii, determinată în urma aplicării prevederilor alin. (1)-(7), se reduce în funcţie de anul terminării acesteia, după cum urmează:

a)cu 50%, pentru clădirea care are o vechime de peste 100 de ani la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinţă;

b) cu 30%, pentru clădirea care are o vechime cuprinsă între 50 de ani şi 100 de ani inclusiv, la datade 1 ianuarie a anului fiscal de referinţă;

c) cu 10%, pentru clădirea care are o vechime cuprinsă între 30 de ani şi 50 de ani inclusiv, la datade 1 ianuarie a anului fiscal de referinţă.

 

B. Calculul impozitului pe clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice (conform art. 458 I,egea nr. 227/2015 - Codul fiscal)

(1) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii impozabile care poate fi:

a)valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;

b)valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;

c)valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă.

(2) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii.

(3) În cazul în care valoarea clădirii nu poate fi calculată conform prevederilor alin. (1), impozitul se calculează prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate conform lit. A.

 

C. Calculul impozitului pe clădirile cu destinatie mixtă aflate în proprietatea persoanelor fizice (conform art. 459 Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal)

(1)in cazul clădirilor cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculează prin însumarea impozitului calculat pentru suprafaţa folosită în scop rezidenţial, conform lit. A cu impozitul determinat pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, conform lit. B

 

(2) În cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfăşoară nicio activitate economică, impozitul se calculează conform lit. A.

(3) Dacă suprafeţele folosite în scop rezidențial şi cele folosite în scop nerezidenţial nu pot fi evidenţiate distinct, se aplică urtnătoarele reguli:

a)în cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfăşoară nicioactivitate economică, impozitul se calculează conform lit. A;

b)în cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care se desfăşoară activitatea economică, iar cheltuielile cu utilităţile sunt înregistrate în sarcina persoanei caredesfăşoară activitatea economică, impozitul pe clădiri se calculează conform lit. B.

 

D. Calculul impozitului/taxai pe clădirile deţinute de persoanele juridice

(conform art. 460 Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal)

(1) Pentru clădirile rezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,1% asupra valorii impozabile a clădirii.

(2) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii impozabile a clădirii.

(3) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii.

(4) in cazul clădirilor cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor juridice, impozitul se determină prin însumarea impozitului calculat pentru suprafaţa folosită în scop rezidenţial conform alin. (1), cu impozitul calculat pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, conform alin. (2) sau (3).

(5) Pentru stabilirea impozitului/taxei pe clădiri, valoarea impozabilă a clădirilor aflate în proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datorează impozitul/taxa şi poate fi:

a)ultima valoare impozabilă înregistrată în evidenţele organului fiscal din cadrul Primăriei comunei Taureni

b)valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării;

c)valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în cursul anului fiscal anterior;

d)valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în cursul anului fiscal anterior;

e) în cazul clădirilor care sunt finanţate în baza unui contract de leasing financiar, valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării;

f)în cazul clădirilor pentru care se datorează taxa pe clădiri, valoarea înscrisă în contabilitatea proprietarului clădirii şi comunicată concesionarului, locatarului, titularului dreptului de administrare sau de folosinţă, după caz.

(6) Valoarca impozabilă a clădirii se actualizează o dată la 3 ani pe baza unui raport de evaluare a clădirii întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării.

(7) Prevederile alin. (6) nu se aplică în cazul clădirilor care aparţin persoanelor faţă de care a fost -pronunţată o hotărâre detinitivă de declanşare a procedurii falimentului.

(8) În cazul în care proprietarul clădirii nu a actualizat valoarea impozabilă a clădirii în ultimii 3 ani anteriori anului de referinţă, cota impozitului/taxei pe clădiri este 5%.

(9) În cazul în care proprietarul clădirii pentru care se datorează taxa pe clădiri nu a actualizat valoarea impozabilă în ultimii 3 ani anteriori anului de referinţă, diferenţa de taxă faţă de cea stabilită conform alin. (1) sau (2), după caz, va fi datorată de proprietarul clădirii.

E. Plata impozitului/taxei

(conform art. 462 Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal)

(1) Impozitul pe clădiri se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30  septembrie, inclusiv.

(2) Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe clădiri, datorat pentru întregul an de către contribuabili, până la data de 31 martie a anului respectiv, se acordă o bonificaţie de 10% în cazul persoanelor fizice şi  juridice.

(3) Impozitul pe clădiri, datorat bugetului local al comunei Taureni de către contribuabili, de până la 50 lei inclusiv, se plăteşte integral până la primul termen de plată.

(4) În cazul în care contribuabilul deţine în proprietate mai multe clădiri amplasate pe raza comunei Taureni , prevederile alin. (2) şi (3) se referă la impozitul pe clădiri cumulat.

(5) Taxa pe clădiri se plăteşte lunar, până la data de 25 a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului prin care se transmite dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă.

F.  Scutiri

(conform art. 456 Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal)

(1) Nu se datorează impozit/taxă pe clădiri pentru:

a) clădirile aflate în proprietatea publică sau privată a statului sau a Unității Administrativ - Teritoriale comunei Taureni , cu excepţia încăperilor folosite pentru activităţi economice sau agrement, altele decât cele desfăşurate în relație cu persoane juridice de drept public;

b) clădirile aflate în domeniul privat al statului concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, instituţiilor publice cu finanţare de la bugetul de stat, utilizate pentru activitatea 4proprie a acestora;

c) clădirile aflate în proprietatea fundaţiilor Inflinţate prin testament constituite, conform legii, cu scopul de a întreţine, dezvolta şi ajuta instituţii de cultură naţională, precum şi de a susţine acţiuni cu caractcr umanitar, social şi cultural;

d)clădirile care, prin destinaţie, constituie lăcaşuri de cult, aparţinând cultelor religioase recunoscute oficial şi asociațiilor religioase, precum şi componentelor locale ale acestora, cu excepţia încăperilor folosite pentru activităţi economice;

e)clădirile funerare din cimitire şi crematorii;

f) cladirile utilizate de unitaţile şi instituţiile de Invaţamânt dc stat, confesional sau particular, autorizate să funcţioneze provizoriu ori acreditate, cu excepţiaîncaperilor care sunt folosite pentru activitaţi economice care generează alte venituri decât cele din taxele de şcolarizare, servirea meselor pentru preşcolari, elevi sau studenţi şi cazarea acestora, precum şi clădirile utilizate de către creşe, astfel cum sunt definite şi funcţioneaza potrivit Legii nr. 263/2007privind înflinţarea, organizarea şi funcţionarea creşelor, cu modificările şi completările ulterioare;

g)clădirile unei instituţii sau unitaţi care funcţioneaza sub coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetarii Ştiinţifice sau a Ministerului Tineretului şi Sportului, precum şi clădirile federaţiilor sportive naţionale, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru activitaţi economice;

h)clădirile unitaţilor sanitare publice, cu excepţia încăperilor folosite pentru activităţi economice;

i)cladirile din parcurile industriale, parcurile ştiinţifice şi tehnologice, precum şi cele utilizate de incubatoarele de afaceri, cu respectarea în materia ajutorului de stat;

j) clădirile care sunt afectate activităţilor hidrotehnice, hidrometrice, hidrometeorologice, oceanografice, de îmbunătăţiri funciare şi de intervenţii la apărarea împotriva inundaţiilor, precum şi clădirile din porturi şi cele afectate canalelor navigabile şi staţiilor de pompare aferente canalelor, cu excepţia incaperilor care sunt folosite pentru activităţi economice;

k) cladirile care, prin natura lor, fac corp comun cu poduri, viaducte, apeducte, diguri, baraje şi tuneluri şi care sunt utilizate pentru exploatarea acestor construcţii, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru alte activitaţi econornice;

l)cladirfie aferente infrastructurii feroviare publice;

m)clădirile Academiei Române şi ale fundaţiilor proprii înfiinţate de Academia Română, în calitate de fondator unic, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru activitaţi econornice;

n)cladirife aferente capacitaţilor de producţie care sunt în sectorul pentru apărare cu respectarea legislaţiei în materia ajutorului de stat;

o) clădirile care sunt utilizate ca sere, solare, răsadniţe, ciupercării, silozuri pentru furaje, silozuri şi/sau pătule pentru depozitarea şi conservarea cerealelor, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru alte activitaţi economice;

p)clădirea folosită ca domiciliu şi/sau alte clădiri aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 2 lit. a), c) - e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2006 pentru recunoaşterea meritelor personalului armatei participant la acţiuni militare şi acordarea unor drepturi acestuia şi urmaşilor celui decedat, aprobată cu modificari prin Legea nr.111/2007, cu modificările şi completarile ulterioare;

q)clădirile aflate în domeniul public al statului Şi în administrarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru activităţi economice;

r) clădirile aflate în proprietatea sau coproprietatea veteranilor de război, a văduvelor de război şi a văduvelor nerecasatorite ale veteranilor de război;

s) cladirea folosită ca domiciliu aflată în proprictatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute Ia art. 1 si 5 al Decretului-lege nr. 118/1990 republicat , cu modificarile si completarile ulterioare , si a persoanelor fizice prevazute la art.1 din Ordonanta Guvernului nr.105/1999 aprobata cu modificarile si completarile prin Legea nr.189/2000, cu modificarile si completarile ulterioare;

t) clădirea folosită ca domiciliu aflată în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat şi a persoanelor încadrate în gradul I de invaliditate, respectiv a reprezentanţilor legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuat şi ai minorilor încadraţi în gradul I de invaliditate;

u) clădirile aflate în proprietatea organizaţiilor cetaţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, cu statut de utilitate publica, precum şi cele închiriate, concesionate sau primite în administrare ori în folosinţa de acestea de la o instituţie sau o autoritate publică, cu excepţia încaperilor care sunt folosite pentru activitaţi economice;

v)cladirile destinate serviciului de apostilă şi supralegalizare, cele destinate depozitării şi administrarti arhivei, precum şi cladirile afectate funcţionării Centrului Naţional de Administrare a Registrelor Naţionale Notariale;

w)cladirile deţinute sau utilizate de către întreprinderile sociale de inserţie;

x)clădirile utilizate pentru activităţi social-umanitare

y) cladirile restituite potrivit art.16 din Legea nr.10/2001 , republicata  , cu modificarile si                                                       completarile ulterioare, pe durata pentru care proprietarul mentine afectiunea de interes public

 

                                                          ANEXA NR.2

 

Impozitul pe teren  si taxa pe teren

 

A. Calculul impozitului/taxei pe teren

.

Alin. (1) Impozitul/Taxa pe teren se stabileşte luând în calcul, rangul localităţii în care este amplasat terenul şi zona şi categoria de folosinţă a terenului, conform încadrării făcute de consiliul local.

Alin. (2) În cazul unui teren amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la categoria de folosinţă terenuri cu construcţii (curte), impozitul/taxa pe teren se stabileşte prin înmulţirea suprafeţei terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută în următorul tabel:

 
Nivelurile impozitului/taxei pe rangurii de localitatilei/ ha
Zona in cadrul localitatii
Sat Taureni- Rang IV

Zona A
Sat Fanate si Moara de Jos- Rang V, Zona B
 
930
744
 

 

(3) În cazul unui teren amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosință decât cea de terenuri cu construcții, impozitul/taxa pe teren se stabilește prin înmulțirea suprafeței terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută la alin. (4), iar acest rezultat se înmulțește cu coeficientul de corecție corespunzător prevăzut la alin. (5).

(4) Pentru stabilirea impozitului/taxei pe teren, potrivit alin. (3), se folosesc sumele din tabelul următor, în lei pe hectar :

 

 

 

 
 

 
Zona lei/ha
A
            B
1.
Teren arabil
29
22
2.
Pasune-fineata
22
20
3.
Vie
48
37
4.
Livada
55
48
5.
Padure sau alt teren cu veg.forestiera
               29
22
6.
Teren cu ape
16
14
7.
Drumurii si cai ferate
X
X
8.
Teren neproductiv
X
X
 

 (5)   Suma stabilita conform tabelului de mai sus se inmulteste cu coeficientul de corectie corespunzator tabelului urmator.

 

 

 

RANGUL LOCALITATI
COEFICIENTUL DE CORECTIE
IV
1,10
V
1,00
 

(6) Ca excepţie de la prevederile alin. (2)-(4), în cazul contribuabililor persoane juridice, pentru terenul amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii, impozitul/taxa pe teren se calculează conform prevederilor alin. (6) numai dacă indeplinese, cumulativ, următoarele condiţii:

a)au prevăzut în statut, ca obiect de activitate, agricultură;

b)au înregistrate în evidenţa contabilă, pentru anul fiscal respectiv, venituri şi cheltuieli din desfăşurarea obiectului de activitate prevăzut la lit. a).

(7) În cazul unui teren amplasat în extravilan, impozitul/taxa pe teren se stabilește prin înmulțirea suprafeței terenului, exprimată în hectare, cu suma corespunzătoare prevăzută în următorul tabel, înmulțită cu coeficientul de corecție corespunzător prevăzut la art. 457 alin. (6)

 
IMPOZITUL/ TAXA PE TERENURILE AMPLASATE IN EXTRAVILAN              lei / ha.
Impozit
Nr.

Crt.
 

 
 

 
1.
Teren cu constructii
32
2.
Teren arabil
52
       3.    
Pasune-Fineata
29
4.
Vie pe rod
58
5.
Vie pana la intrarea pe rod
X
6.
Livada pe rod
         59
7.
Livada pana la intrarea pe rod
          X
8.
Padure sau alt teren cu vegetatie forestiera
          17
9.
Padure in varsta de pana la 20 de ani si padure cu rol de productie                      
X
10.
Teren cu apa , altul decat cel cu amenajari piscicole                                           
6
11.
Teren cu amenajarii piscicole
36
12.
Drumuri si cai ferate
0
13.
Teren neproductiv
0
 

7.1.In cazul terenurilor apartinand cultelor religioase recunoscute oficial in Romania si asociatiilor religioase , precum si componentelor locale ale acestora , cu exceptia suprafetelor care sunt folosite pentru activitati economice , valoarea impozabila se stabileste prin asimilarea cu terenurile neproductive            

(8) Înregistrarea în registrul agricol a datelor privind clădirile şi terenurile, a titularului dreptului de proprietate asupra acestora, precum şi schimbarea categoriei de folosinţă se pot face numai pe bază de documente, anexate la declaraţia făcută sub semnătura proprie a capului de gospodărie sau, în lipsa acestuia, a unui membru major al gospodăriei. Procedura de inregistrare şi categoriile de documente se vor stabili prin norme metodologice

C. Plata impozitutui şi a taxei pe teren

(conform art. 467 Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal)

(1) Impozitul pe teren se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie inclusiv.

(2) Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe teren, datorat pentru întregul an de către contribuabili, până la data de 31 martie inclusiv, a anului respectiv, se acorcă o bonificaţie de 10% în cazul persoanelor fizice şi juridice.

(3) Impozitul pe teren, datorat bugetului local al comunei TAURENI de către contribuabili, persoane fizice şi juridice, de până la 50 lei inclusiv, se plăteşte integral până la primul termen de plată.

(4) in cazul în care contribuabilul deţine în proprietate mai multe terenuri amplasate pe raza comunei TAURENI, prevederile alin. (2) şi (3) se referă la impozitul pe teren cumulat.

(5) Taxa pe teren se plăteşte lunar, până la data de 25 a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului prin care se transmite dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă.

 D. Scutiri

(conform art. 464 Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal)

(1) Nu se datorează impozit/taxă pe teren pentru:

a) terenurile aflate în proprietatea publică sau privată a statului ori a Unităţii Administrativ - Teritoriale a comunei TAURENI , cu excepţia suprafeţelor folosite pentru activităţi economice sau agrement;

b) terenurile aflate în dorneniul privat al statului concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosință, după caz, instituţiilor publice cu finanţare de la bugetul de stat, utilizate pentru activitatea proprie a acestora;

c) terenurile fundaţiilor inflinţate prin testament, constituite conform legii, cu scopul de a intreţine, dezvolta şi ajuta instituţii de cultură naţională, precum şi de a susţine acţiuni cu caracter umanitar, social şi cultural;

d)terenurile aparţinând cultelor religioase recunoscute oficial şi asociaţiilor religioase, precum şi cornponentelor locale ale acestora, cu excepţia suprafeţelor care sunt folosite pentru activităţi economice;

e)terenurile aparţinând cimitirelor şi crematoriilor;

f) terenurile utilizate de unităţile şi instituliiile de invăţământ de stat, confesional sau particular, autorizate să funcţionezc provizoriu ori acreditate, cu excepţia suprafeţelor care sunt folosite pentru activităţi economice care generează alte venituri decât cele din taxele de şcolarizare, servirea meselor pentru preşcolari, elevi sau studenţi şi cazarea acestora, precum şi clădirile utilizate de către creşe, astfel cum sunt definite şi funcţionează potrivit Legii nr. 263/2007, cu modifIcările şi completările ulterioare;

g)terenurile unităţilor sanitare publice, cu excepţia suprafeţelor folosite pentru activităţi economice;

h) terenurile legate de sistemele hidrotehnice, terenurile de navigaţie, terenurile aferente infrastructurii portuare, canalelor navigabile, inclusiv ecluzele şi staţiile de pompare aferente acestora, precum şi terenurile aferente lucrărilor de imbunătăţiri funciare, pe baza avizului privind categoria de folosinţă a terenului, emis de oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară;

i) terenurile folosite pentru activităţile de apărare împotriva inundaţiilor, gospodărirea apelor, hidrometeorologie, cele care contribuie la exploatarea resurselor de apă, cele folosite ca zone de protecţie definite în lege, prccum şi terenurile utilizate pentru exploatările din subsol, încadrate astfel printr-o hotărâre a consiliului local, în măsura în care nu afectează folosirea suprafeţei solului;

j)terenurile degradate sau poluate, induse în perimetrul de ameliorare, pentru perioada cât durează ameliorarea acestora;

k)terenurile care prin natura lor şi nu prin destinaţia dată sunt improprii pentru agricultură sau si Ivicultură;

l) terenurile ocupate de autostrăzi, drumuri europene, drumuri naţionale, drumuri principale administrate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., zonele de siguranţă a acestora, precum şi terenurile ocupate de piste şi terenurile din jurul pistelor reprezentând zone de siguranţă;

m)terenurile pe care sunt amplasate elementele infrastructurii feroviare publice;

n)terenurile din parcurile industriale, parcurile ştiinţifice şi tehnologice, precum şi cele utilizate de incubatoarele de afaceri, cu respectarea în materia ajutorului de stat;

o)terenurile aferente capacităţilor de producţie care sunt în sectorul pentru apărare cu respectarea legislaţiei în materia ajutorului de stat;

p)terenurile Academiei Române şi ale fundaţiilor proprii înflinţate de Academia Română, în calitate de fondator unic, cu excepţia terenurilor care sunt folosite pentru activităţi economice;

q)terenurile instituţiilor sau unităţilor care funcţionează sub coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice sau a Ministerului Tineretului şi Sportului, cu excepţia terenurilor care sunt folosite pentru activităţi economice;

r) terenurile aflate în proprietatea sau coproprietatea veteranilor de război, a văduvelor de război şi a văduvelor nerecăsătorite ale vctcranilor de război;

s) terenul aferent clădirii de domiciliu, aflat în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute  la art. 1 si 5 al Decretului-lege nr. 118/1990 republicat , cu modificarile si completarile ulterioare , si a persoanelor fizice prevazute la art.1 din Ordonanta Guvernului nr.105/1999 aprobata cu modificarile si completarile prin Legea nr.189/2000, cu modificarile si completarile ulterioare;

t) terenul aferent clădirii de domiciliu, aflat în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat şi a persoanelor încadrate în gradul I de invaliditate, respectiv areprezentanţilor legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuat şi ai minorilor încadraţi în gradul 1 de invaliditate;

u)terenurile aflate în proprictatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 2 lit. a), c)-e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

v)terenurile destinate serviciului de apostilă şi supralegalizare, cele destinate depozitării şi administrării arhivei, precum şi terenurile afectate funcţionării Centrului Naţional de Administrare a Registrelor Naţionale Notariale;

w) suprafeţele de fond forestier, altele decât cele proprietate publică, pentru care nu se reglementează procesul de producţie lemnoasă, cele certificate, precum şi cele cu arborete cu vârsta de până la 20 de ani;

x)terenurile deţinute sau utilizate de către Intreprinderile sociale de inserţie;

y) terenurile aflate în proprietatea organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, cu statut de utilitate publică, precum şi cele închiriate, concesionate sau primite în administrare ori în folosinţă de acestea de la o instituţie sau o autoritate publică, cu excepţia terenurilor care sunt folosite pentru activităţi economice.

              (z) cladirile restituite potrivit art.16 din Legea nr.10/2001 , republicata  , cu modificarile si                                                     completarile ulterioare, pe durata pentru care proprietarul mentine afectiunea de interes public

 

ANEXA  NR.3

                                Impozitul pe mijloacele de transport

 

A. Calculul impozitului

(conform art. 470 Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal)

(1) Impozitul pe mijloacele de transport se calculează în functie de tipul mijlocului de transport, conform celor prevăzute în prezentul capitol.

(2) in cazul oricăruia dintre următoarele autovehicule, impozitul pe mijlocul de transport se calculează în functie de capacitatea cilindrică a acestuia, prin inmultirea fiecărei grupe de 200 cm3 sau fractiune din aceasta cu suma corespunzătoare din tabelul următor,

 

Nr. crt.
Mijloace de transport cu tractiune mecanică
Lei/200 cm3 sau fractiune din aceasta
I. Vehicule înmatriculate (lei/200 cm3 sau fractiune din aceasta)
1
Motociclete, tricicluri, cvadricicluri şi autoturisme cu capacitatea cilindrică de până la 1.600 cm3, inclusiv
        8
2
Motociclete, triciciuri şi cvadricicluri cu capacitatea cilindrică de pestei 1.600 cm3
        9
3
Autoturisme cu capacitatea cilindrică intre 1.601 cm3 şi 2.000 cm3 inclusiv
      19
4
Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.001 cm3 şi 2.600 cm3 inclusiv
      75
5
Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.601 cm3 şi 3.000 cm3 inclusiv
    151
6
Autoturisme cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cm3
   303
7
Autobuze, autocare, rnicrobuze
     25
8
Alte vehicule cu tractiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până 1a 12 tone, inclusiv
     31
9
Tractoarc înmatriculate
     19
II. Vehicule înregistrate
1
Vehicule cu capacitate cilindrică
Lei/200 cm3
1.1
Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică < 4.800 cm3
    3
1.2
Vehicule Inregistrate cu capacitate cilindrică > 4.800 cm3
    5
2
Vehicule fără capacitate cilindrică evidentiată
   52
 

(3) 1n cazul mijloacelor de transport hibride, impozitul se reduce cu minimum 50%, conform hotărârii consiliului local.

(4) in cazul unui ataş, impozitul pe mijlocul de transport este de 50% din impozitul pentru motocicletele respective.

(5) in cazul unui autovehicul de transport de marfă cu masa totală autorizată egală sau mai mare de 12 tone, impozitul pe mijloacele de transport este egal cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul următor,

 

Numărul de axe şi greutatea brută încărcată maximă admisă
Impozitul (în lei/an)
 
Ax(e) motor(oare) cu sistem de suspensie pneumatică sau echivalentele recunoscute
Alte sisteme de suspensie pentru axele motoare
I
2 axe  
 
1
Masa de cel puţin 12 tone, dar mai mică de 13 tone
0
149
2
Masa de cel putin 13 tone, dar mai mică de 14 tone 
149
413
3
Masa de cel puţin 14 tone, dar mai mică de 15 tone
413
581
 

 
4
Masa de cel puţin 15 tone, dar mai mică de 18 tone
581
1315
5
Masa de cel puţin 18 tone
581
1315
II
3 axe
 
1
Masa de cel puţin 15 tone, dar mai mică de 17 tone
149
259
2
Masa de cel puţin 17 tone, dar mai mică de 19 tone
259
532
3
Masa de cel puţin 19 tone, dar mai mică de 21 tone
532
691
4
Masa de cel puţin 21 tone, dar mai mică de 23 tone
691
1066
5
Masa de cel puţin 23 tone, dar mai mică de 25 tone
1066
1656
6
Masa de cel puţin 25 tone, dar mai mică de 26 tone
1066
1656
7
Masa de cel puţin 26 tone
1066
1656
III
4 axe
 
1
Masa de cel puţin 23 tone, dar mai mică de 25 tone
691
701
2
Masa de cel puţin 25 tone, dar mai mică de 27 tone
701
1094
3
Masa de cel puţin 27 tone, dar mai mică de 29 tone
1094
1737
4
Masa de cel puţin 29 tone, dar mai mică de 31 tone
1737
2577
5
Masa de cel puţin 31 tone, dar mai mica de 32 tone
1737
2577
6
Masa de cel puţin 32 tone
1737
2577
 

(6) În cazul unei combinaţii de autovehicule, un autovehicul articulat sau tren rutier, de transport de marfă cu masa totală maximă autorizată egală sau mai mare de 12 tone, impozitul pe mijloacele de transport este egal cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul următor,

 

 

 

 

Numărul de axe şi greutatea brută încărcată maximă admisă
Impozitul (în lei/an)
Ax(e) motor(oare) cu sistem de suspensie pneumatică sau echivalentele recunoscute
Alte sisteme de suspensie pentru axele motoare
I
2 + 1 axe
 
1
Masa de cel puţin 12 tone, dar mai mică de 14 tone
0
0
2
Masa de cel putin 14 tone, dar mai mică de 16 tone 
0
0
3
Masa de cel puţin 16 tone, dar mai mică de 18 tone
0
67
4
Masa de cel puţin 18 tone, dar mai mică de 20 tone
67
154
5
Masa de cel puţin 20 tone, dar mai mică de 22 tone
154
360
6
Masa de cel puţin 22 tone, dar mai mică de 23 tone
360
465
7
Masa de cel puţin 23 tone, dar mai mică de 25 tone
465
840
8
Masa de cel puţin 25 tone, dar mai mică de 28 tone
840
1473
9
Masa de cel puţin 28 tone
840
1473
II
2+2 axe
 
1
Masa de cel puţin 23 tone, dar mai mică de 25 tone
144
336
 
2
Masa de cel puţin 25 tone, dar mai mică de 26 tone
336
552
 
3
Masa de cel puţin 26 tone, dar mai mică de 28 tone
552
811
 
4
Masa de cel puţin 28 tone, dar mai mică de 29 tone
811
979
 
5
Masa de cel puţin 29 tone, dar mai mică de 31 tone
979
1.608
 
6
Masa de cel puţin 31 tone, dar mai mică de 33 tone 
1.608
2.231
 
7
Masa de cel puţin 33 tone, dar mai mică de 36 tone
2.231
3.388
 
8
Masa de cel puţin 36 tone, dar mai mică de 38 tone
2.231
3.388
 
9
Masa de cel puţin 38 tone
2.231
3.388
III
2+3 axe
 
1
Masa de cel puţin 36 tone, dar mai mică de 38 tone
1.776
2.472
 
2
Masa de cel puţin 38 tone, dar mai mică de 40 tone
2.472
3.359
 
3
Masa de cel puţin 40 tone
2.472
3.359
IV
3+2 axe
 
1
Masa de cel puţin 36 tone, dar mai mică de 38 tone
1.569
2.179
 
2
Masa de cel puţin 38 tone, dar mai mică de 40 tone
2.179
3.014
 
3
Masa de cel puţin 40 tone, dar mai mică de 44
3.014
4.458
 
4
Masa de cel puţin 44 tone
3.014
4.458
V
3+3 axe
 
1
Masa de cel puţin 36 tone, dar mai mică de 38 tone
892
1.079
 
2
Masa de cel puţin 38 tone, dar mai mică de 40 tone 
1.079
1.613
 
3
Masa de cel puţin 40 tone, dar mai mică de 44 tone
1.613
2.567
 
4
Masa de cel puţin 44 tone
1.613
2.567
 

(7) In cazul unei remorci, al unei semiremorci sau rulote care nu face parte dintr-o combinaţie de autovehicule prevăzută la alin. (6), taxa asupra mijlocului de transport este egală cu suma corespunzătoare din tabelul următor,

 

Masa totală maximă autorizată
Impozit - lei
a. Până la 1 tonă, inclusiv
         9
b. Peste 1 tonă, dar nu mai mult de 3 tone
       36
c. Peste 3 tone, dar nu mai mult de 5 tone 54
       54
d. Peste 5 tone
       67
 

(8)In cazul mijloacelor de transport pe apă, impozitul pe mijlocul de transport este egal cu suma corespunzătoare din tabelul următor:

 

Mijloace de transport pe apă
Impozit - lei
1. Luntre, bărci fără motor, folosite pentru pescuit şi uz personal
22
2. Bărci PAră motor, folosite în alte scopuri
59
3.Bărci cu motor
220
4. Nave de sport şi agrement
Între 0-1.170
5. Scutere de apă
220
 

 

B. Plata impozitului

(conform art. 472 Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal)

(1) Impozitul pe mijlocul de transport se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septernbrie, inclusiv.

(2) Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe mijlocului de transport, datorat pentru întregul an de către contribuabili, până la data de 31 martie a anului respectiv, se acordă o bonificaţie de 10% în cazul persoanelor fizice  si juridice.

(3) Impozitul anual pe mijlocul de transport, datorat bugetului local al comunei TAURENI de către contribuabili, de până la 50 lei inclusiv, se plăteştc integral până la primul termen de plată. În cazul în care contribuabilul detine în proprietate mai multe mijloace de transport, pentru care impozitul este datorat bugetului local al comunei TAURENI , suma de 50 lei se referă la impozitul pe mijlocul de transport cumulate al acestora.

D. Scutiri

(conform art. 469 Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal)

(1) Nu se datorează innpozitul pe mijloacele de transport pentru:

a)mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea veteranilor de război, văduvelor de război sau văduvelor nerecăsătorite ale veteranilor de război, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului;

b) mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat, cele pentru transportul persoanelor cu handicap sau invaliditate, aflate în proprietatea sau coproprietatea reprezentamilor legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuat şi ai minorilor încadraji în gradul I de invaliditate, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului;

 c)mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 1 si 5 al Decretului-lege nr. 118/1990 republicat , cu modificarile si completarile ulterioare , si a persoanelor fizice prevazute la art.1 din Ordonanta Guvernului nr.105/1999 aprobata cu modificarile si completarile prin Legea nr.189/2000, cu modificarile si completarile ulterioare;

d)mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului;

e)mijloacele de transport ale instituțiilor publice;

f) mijloacele de transport ale persoanelor juridice, care sunt utilizate pentru servicii de transport public de pasageri în regim urban sau suburban, inclusiv transportul de pasageri în afara unei localităţi, dacă tariful de transport este stabilit în condijii de transport public;

g)vehiculele istorice definite conform prevederilor legale în vigoare;

h)mijloacele de transport folosite exclusiv pentru transportul stupilor în pastoral;

i)mijloacele de transport folosite exclusiv pentru interventii în situalii de urgenţă;

j) mijloacele de transport ale institujiilor sau unitălilor care funclionează sub coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiin(ifice sau a Ministerului Tineretului şi Sportului;

k) mijloacele de transport ale fundajiilor Infiinjate prin testament constituite conform legii, cu scopul de a lntrejine, dezvolta şi ajuta institujii de cultură naţională, precum şi de a susține acțiuni cu caracter umanitar, social şi cultural;

1) mijloacele de transport ale organizajiilor care au ca unică activitate acordarea gratuită de servicii sociale în unităţi specializate care asigură găzduire, îngrijire socială şi medicală, asistenjă, ocrotire, activităji de recuperare, reabilitare şi reinsertie sociată pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane vârstnice, precum şi pentru alte persoane aflate în dificultate, în condijiile legii;

m)autovehiculele acționate electric;

n)autovehiculele second - hand inregistrate ca stoc de marfă şi care nu sunt utilizate în folosul propriu al operatorului economic, comerciant auto sau societate de leasing;

o)mijloacele de transport dejinute de către organizaţiile cetățenilor aparţinând minorităţilor naţionale.

 

ANEXA NR. 4

                            Taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si a autorizaţiilor

 

A. Taxa pentru eliberarea certificatelor de urbanism, a autorizatiilor de construire şi a altor avize şi autorizaţii

(conform art. 474 din Legea nr. 227/2015 Codul fiscal)

(1) Taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism, în mediul urban, este egală cu suma stabilită conform tabelului următor,

 

Suprafaţa pentru care se obţine certificatul de urbanism
-lei-
a) până la 150 m2, inclusiv
                      5
b) între 151 şi 250 m2 inclusiv
                      6
c) între 251 şi 500 m2 inclusiv
                      7
d) între 501 şi 750 m2 inclusiv
                      9
e) între 751 şi 1.000 m2 inclusiv
                    13
f) peste 1.000 m2
15+0,01 lei/ m2 pentru fiecare m2 care depăşeşte 1.000 m2
(2) Taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism pentru o zona rurală este egală cu 50% din taxa stabilită conform alin.(1).

(3) Taxa pentru prelungirea unui certificat de urbanism este egală cu 30% din cuantumul taxei pentru eliberarea certificatului sau a autorizaţiei iniţiale.

(4) Taxa pentru avizarea certificatului de urbanism de către comisia de urbanism şi amenajarea teritoriului, de către primari sau de structurile de specialitate din cadrul consiliului judeţean este în cuantum de 10 lei.

(5) Taxa pentru eliberarea unei autorizaţii de construire pentru o clădire rezidenţială sau clădire-anexă este egală cu 0,5% din valoarea autorizată a lucrărilor de construcţii.

(6) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de construire pentru alte construcţii decât cele menţionate la alin. (5) este egală cu 1 % din valoarea autorizată a lucrărilor de construcţie, inclusiv valoarea instalaţiilor aferente.

(7) Pentru taxele prevăzute la alin. (5) şi (6) stabilite pe baza valorii autorizate a lucrărilor de construcţie se aplică următoarele reguli:

a)taxa datorată se stabileşte pe baza valorii lucrărilor de construcţie declarate de persoana care solicită avizul şi se plăteşte inainte de emiterea avizului;

b)pentru taxa prevăzută la alin. (5), valoarea reală a lucrărilor de construcţie nu poate fi mai mică decât valoarea impozabilă a clădirii stabilită conform art. 457 din Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal;

c) în termen de 15 zile de la data finalizării lucrărilor de construcţie, dar nu mai târziu de 15 zile de la data la care expiră autorizaţia respectivă, persoana care a obţinut autorizaţia trebuie să depună o declaraţie privind valoarea lucrărilor de construcţie la compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale;

d) până în cea de-a 15-a zi, inclusiv, de la data la care se depune situaţia finală privind valoarea lucrărilor de construcţii, compartimentul de specialitate al autorității administraţiei publice locale are obligaţia de a stabili taxa datorată pe baza valorii reale a lucrărilor de construcţie;

e) până în cea de-a 15-a zi, inclusiv, de la data la care compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale a comunicat valoarea stabilită pentru taxă, trebuie plătită orice  diferenţă de taxă datorată de către persoana care a primit autorizaţia sau orice diferenţă de taxă care trebuie rambursată de autoritatea administraţiei publice locale.

(8) Taxa pentru prelungirea unei autorizaţii de construire este egală cu 30% din cuantumul taxei pentru eliberarca certificatului sau a autorizaţiei iniţiale.

(9) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de destiinţare, totală sau parţială, a unci construcţii este egală cu 0,1% din valoarea impozabilă stabilită pentru determinarea impozitului pe clădiri, aferentă părţii desfiinţate.

(10) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de foraje sau excavări necesare lucrărilor de cercetare şi prospectare a terenurilor în etapa efectuării studiilor geotehnice şi a studiilor privind ridicările topografice, sondele de gaze, petrol şi alte excavări se datorează de către titularii drepturilor de prospecţiune şi explorare şi se calculează prin înmulţirea numărului de metri pătraţi de teren ce vor fi efectiv afectaţi la suprafaţa solului de foraje şi excavări cu o valoare 7 lei.

(11) in termen de 30 de zile de la finalizarea fazelor de cercetare şi prospectare, contribuabilii au obligaţia să declare suprafaţa efectiv afectată de foraje sau excavări, iar în cazul în care aceasta diferă de cea pentru care a fost emisă anterior o autorizaţie, taxa aferentă se regularizează astfel încât să reflecte suprafaţa efectiv afectată.

(12) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei necesare pentru lucrările de organizare de şantier în vederea realizării unei construcţii, care nu sunt incluse în altă autorizaţie de construire, este egală cu 3% din valoarea autorizată a lucrărilor de organizare de şantier.

(13) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de amenajare de tabere de corturi, căsuţe sau rulote ori campinguri este egală cu 2% din valoarea autorizată a lucrărilor de construcţie.

(14) Taxa pentru autorizarea amplasării de chioşcuri, containere, tonete, cabine, spaţii de expunere, corpuri şi panouri de afişaj, firme şi reclame situate pe căile şi în spaţiile publice este de până la 7 lei, inclusiv, pentru fiecare metru pătrat de suprafaţă ocupată de construcţie.

(15) Taxa pentru eliberarea unei autorizaţii privind lucrările de racorduri şi branşamente la reţele publice de apă, canalizare, gaze, termice, energie electrică, telefonie şi televiziune prin cablu este de 12 lei, inclusiv, pentru flecare racord.

(16) Taxa pentru eliberarea certificatului de nomenclatură stradală şi adresă este de 9 lei.

 

B. Taxa pentru eliberarea autorizatiilor pentru desfăşurarea unor activităţi

(conform art. 475 din Legea nr. 227/2015 Codul fiscal)

(1) Taxa pentru eliberarea autorizaţiilor sanitare funcţionare este de 19 lei.

(2)Taxele pentru eliberarea atestatului de producător, respectiv pentru eliberarea carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol  este de  42 lei.

(3) Persoanele a căror activitate se încadrează în grupele 561 - Restaurante, 563 - Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor şi 932 - Alte activităţi recreative şi distractive potrivit Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN, actualizată prin Ordinul preşedintelui lnstitutului Naţional de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN, datorează bugetului local al comunei TAURENI , o taxă pentru eliberarea / vizarea anuală a autorizaţiei privind desfăşurarea activității de alimentaţie publică, în funcție de suprafaţa aferentă activităţilor respective, în sumă de:

 a)      241 lei pentru o suprafaţă de până la 500 m2, inclusiv;

 b)   4.185  lei pentru o suprafaţă mai mare de 500 m2

 

(4) Autorizaţia privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică, în cazul în care comerciantul îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege, se emite de către Primarul comunei TAURENI .

 

C. Scutiri

(conform art. 476 din Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal)

(1) Sunt scutite de taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor următoarele:

a) certificatele, avizele şi autorizaţiile ai căror beneficiari sunt veterani de război, văduve de război sau văduve nerecăsătorite ale veteranilor de război;

b) certificatele, avizele şi autorizaţiile ai căror beneficiari sunt persoanele prevăzute la art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările şi completările ulterioare;

c) certificatele de urbanism şi autorizațiile de construire pentru lăcaşuri de cult sau construcții-anexă; d) certificatele de urbanism şi autorizaţille de construire pentru dezvoltarea, modernizarea sau reabili- tarea infrastructurilor din transporturi care aparţin domeniului public al statului;

e) certificatele de urbanism şi autorizaţiile de construire pentru lucrările de interes public național, judeţean sau local;

f) certificatele de urbanism şi autorizaţiile de construire, dacă beneficiarul construcţiei este o instituţie publică;

g) autorizaţille de construire pentru autostrăzile şi căile ferate atribuite prin concesionare, conform legii;

h) certificatele de urbanism şi autorizaţiile de construire, dacă beneficiarul construcţiei este o instituţie sau o unitate care funcţionează sub coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Stiințifice sau a Ministerului Tineretului şi Sportului;

i) certificat de urbanism sau autorizaţie de construire, dacă beneficiarul construitei este o fundaţie inftiinșată prin testament, constituită conform legii, cu scopul de a intreţine, dezvolta şi ajuta instituţii de cultură naţională, precum şi de a susţine acțiuni cu caracter umanitar, social şi cultural;

j) certificat de urbanism sau autorizaţie de construire, dacă beneficiarul construcţiei este o organizaţie care are ca unică activitate acordarea gratuită de servicii sociale în unităţi specializate care asigură găzduire, îngrijire socială şi medicală, asistenţă, ocrotire, activităţi de recuperare, reabilitare şi reinserţie socială pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane vârstnice, precum şi pentru alte persoane aflate în dificultate, în condi(iile legii;

k) certificat de urbanism sau autorizaţie de construire, în cazul unei calamităţi naturale.

 

 

 

Anexa nr. 5

 

 

Taxa pentru folosirea mijloacelor de reclamă şi publicitate

 

A. Taxa pentru serviciile de reclamă şi publicitate

(conform art. 477 din Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal)

(1) Orice persoană care beneficiază de servicii de reclamă şi publicitate în comuna TAURENI în baza unui contract sau a unui alt fel de inţelegere incheiata cu altă persoană datorează plata taxei prevăzute în prezentul articol, cu excepţia serviciilor de reclamă şi publicitate realizate prin mijloacele de informare în masa scrise şi audiovizuale.

(2) Publicitatea realizata prin mijloace de informare în masă scrise şi audiovizuale, în sensul prezentului articol, corespunde activitaţilor agenţilor de publicitate potrivit Clasificarii activitaţilor din economia naţionala - CAEN, cu modificarile ulterioare, respectiv publicitatea realizată prin ziare şi alte tipărituri, precum şi prin radio, televiziune şi internet.

(3) Taxa prevăzută în prezentul articol, denumită în continuare taxa pentru servicii de reclama şi publicitate, se plateşte la bugetul local al Unitaţii Administrativ - Teritoriale comuna TAURENI

(4) Taxa pentru servicii de reclama şi publicitate se calculează prin aplicarea cotei taxei respective la valoarea serviciilor de reclamă şi publicitate.

(5) Cota taxei se stabileşte de consiliul local, fiind de 1%.

(6) Valoarea serviciilor de reclamă şi publicitate cuprinde orice plată oblinută sau care urmeaza a fi obţinuta pentru serviciile de reclama şi publicitate, cu excepţia taxei pe valoarea adăugată.

(7) Taxa pentru servicii de reclamă şi publicitate se varsă la bugetul local al comunei Taureni, lunar, până la data de 10 a lunii următoare celei în care a intrat în vigoare contractul de prestări de servicii de reclamă şi publicitate.

 

B. Taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate

(conform art. 478 din Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal)

(1) Orice persoană care utilizează pe raza comunei Taureni panou, un afişaj sau o structură de afişaj pentru reclama şi publicitate, cu excepţia celei care intră sub incidenţa art. 477, datorează plata taxei anuale prevăzute în prezentul articol către bugetul local al comunei Taureni .

(2) Valoarea taxei pentru afişaj în scop de reclarnă şi publicitate se calculează anual prin intnulţirea numărului de metri pătraţi sau a fracţiunii de metru pătrat a suprafeţel afişajului pentru reclama sau publicitate cu suma stabilită de Consiliul Local Taureni ,  astfel:

a) în cazul unui afişaj situat în locul în care persoana deruleaza o activitate economică, suma este de 29 lei;

b) în cazul oricărui altui panou, afişaj sau oricărei altei structuri de afişaj pentru reclama şi publicitate, suma este de 21 lei.

(3) Taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate se recalculează pentru a reflecta numarul de luni sau fracţiunea din lună dintr-un an calendaristic în care se afişează în scop de reclamă şi publicitatc.

(4) Taxa pentru afişajul în scop de reclamă şi publicitate se plăteşte anual, în doua rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie inclusiv. Taxa pentru afişajul în scop de reclama şi publicitate, datorată aceluiaşi buget local de către contribuabili, persoane fizice şi juridice, de până la 50 lei inclusiv, se plăteşte integral până la primul termen de plată.

(5) Persoanele care datorează taxa pentru afişaj în scop de reclama şi publicitate sunt obligate să depună o declaraţie la compartimentul de specialitate al Primăriei comunei Taureni , în termen de 30  de zile de la data amplasării structurii de afişaj.

 

C. Scutiri

(conform an. 479 din Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal)

(1) Taxa pentru serviciile de reclamă şi publicitate şi taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate nu se aplică instituţiilor publice, cu excepţia cazurilor când acestea fac reclama unor activităţi economice.

(2) Taxa prevazută in prezentul articol, denumită in continuare taxa pentru afisaj in scop de reclama și publicitate, nu se aplică unei persoane care inchiriaza panoul, afisajul sau structura de afisaj unei alte persoane, in acest caz taxa prevăzută la art. 477 find plătită de această ultima persoană.

(3) Taxa pentru afisaj in scop de reclama și publicitate nu se datorează pentru afisele, panourile sau alte mijloace de reclama si publicitate amplasate in interiorul clădirilor.

(4) Taxa pentru afisaj in scop de reclama si publicitate nu se aplică pentru panourile de identificare a instalatiilor energetice, marcaje de avertizare sau marcaje de circulatie, precum și alte informatii de utilitate publice si educationale.

(5) Nu se datorează taxa pentru folosirea mijloacelor de reclamă și publicitate pentru afisajul efectuat pe mijloacele de transport care nu sunt destinate, prin constructia lor, realizarii de reclamă si publicitate.

 

 

Anexa nr. 6

 

Impozitul pe spectacole

 

A. Calcului impozitului

(conform art. 481 din Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal)

(1) Impozitul pe spectacole se calculeaza prin aplicarea cotei de impozit la suma incasata din vanzarea biletelor de intrare și a abonamentelor.

(2)Cota de impozit este dupa cum urmeaza:

a) 2%, in cazul unui spectacol de teatru, de exemplu o piesa de teatru, balet, opera, opereta, concert filarmonic sau altă manifestare muzicală, prezentarea unui film la cinematograf, un spectacol de circ sau orice competiție sportivă internă sau internatională;

b) 5% in cazul oricarei altei manifestari artistice decat cele enumerate la lit. a).

(3) Suma primita din vanzarea biletelor de intrare sau a abonamentelor nu cuprinde sumele platite de organizatorul spectacolului in scopuri caritabile, conform contractului scris intrat in vigoare inaintea vanzarii biletelor de intrare sau a abonamentelor.

B. Scutiri

(conform art. 482 din Legea nr. 227/2015 - Codul fiscal) Spectacolele organizate in scopuri umanitare sunt scutite de la plata impozitului pe spectacole.

 

C. Plata impozitului

(conform art. 483 din Legea nr. 227/2015 -- Codul fiscal)

(1) Impozitul pe spectacole se plateste lunar pană la data de 10, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care a avut loc spectacolul.

(2) Orice persoana care datoreaza impozitul pe spectacole are obligatia de a depune o declaratie Ia compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale, pane la data stabilită pentru fiecare plata a impozitului pe spectacole. Formatul declaratiei se precizeaza in normele elaborate in comun de Ministerul Finantelor Publice și Ministerul Dezvoltarii Regionale și Administratiei Publice.

(3) Persoancle care datoreaza impozitul pe spectacole raspund pentru calculul corect al impozitului, depunerea la timp a declaratiei si plata la timp a impozitului.

 

 

                                                                      Anexa nr. 7

 

Taxe  speciale :

 

   (1)Taxă pentru  servicii  de xerocopiat ,scanat , multiplicat  acte  pentru persoane fizice şi persoane juridice  efectuate de primăria comunei  Tăureni :

            -Format  A4 : 0,50 lei/pagină  şi /sau   1 leu / coală

            -Format  A3 :1 leu /pagină şi  sau / 2 lei /coală

   (2) Taxă pentru remăsurarea terenurilor agricole , la cererea  proprietarilor  sau  a altor persoane ce prezintă un interes legitim : 52 lei/ha sau  fracţiune de hectar

   (3) Taxă pentru închirierea  Căminului   Cultural pentru  ocazii diferite :

            -pentru   nunţi : 732 lei

            -pentru  botezuri  , banchet  , zile de naştere/ onomastice sau alte evenimente  :  209 lei /zi

La care se adaugă  c.v. consum  gaze naturale , curent electric.

            -pentru înmormântări / parastase  - nu  se percepe taxă  , doar c.v. consum  gaze naturale,  curent electric .

 

     (4)Taxa pentru salubrizare ,pentru colectare ,transport ,depozitare a deseurilor menajere este : -  5 lei / persoana / luna pentru persoanele fizice

         - 15 lei / luna / agent economic ce dsfasoara activitati pe raza comun ei Taureni cu pana la 5 angajati

        -  60 lei / luna / agent economic ce desfasoara activitatea pe raza comunei Taureni cu pente 5 angajati

          In vederea calcularii taxei de salubrizare , proprietarul locuintei are obligatia depunerii declaratiei pentru stabilirea taxei  in care vor fi mentionate toate persoanele care locuiesc la acea adresa ( membrii familiei , rude , chiriasi)  .In cazul nedepunerii declaratiei privind taxa de salubritate de catre persoanele fizice , obligatia de plata privind taxa de salubrizare se va stabili din oficiu , pe baza informatiilor din dosarul fiscal si din registrul agricol .

         Se aproba scutirea taxei de salubrizare pentru:

   -  veterani de razboi , vaduvelor de razboi si vaduvelor necasatorite ale veteranilor de razboi  precum

    -  pentru persoanele plecate de la domiciliu (au obligatia de a informa institutia in termen de 5 zile de la intoarcere)

    -  pentru persoanele unde nu se colecteaza deseuri

 

 

                                                         Anexa nr.8

Alte taxe locale :

 

  (1)Taxa tehnica pentru utilizarea temporara a locurilor publice este de 16 lei / zi si pentru comerciantii ambulanti si 10 lei / m.p. pentru ocuparea domeniului public .

  (2)Taxa pentru eliberarea de copii heliografice de pe planuri cadastrale sau de pe alte asemenea planuri, detinute de Consiliile Locale  taxa este  de 10  lei

 (3)Taxă  pentru  desfacerea căsătoriei  pe cale administrativă : 732 lei

 

 

Anexa nr. 9

Sancţiuni

 (1) Nerespectarea prevederilor prezentei  hotărâri atrage răspunderea disciplinară, contravenţională sau penală, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
(2) Constituie contravenţii următoarele fapte, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate, potrivit legii, infracţiuni:

a) depunerea peste termen a declaraţiilor de impunere prevăzute la art. 461 alin. (2), (6), (7), alin. (10) lit. c), alin. (12) şi (13), art. 466 alin. (2), (5), alin. (7) lit. c), alin. (9) şi (10), art. 471 alin. (2), (4), (5) şi alin. (6) lit. b) şi c), art. 474 alin. (7) lit. c), alin. (11), art. 478 alin. (5) şi art. 483 alin. (2); din Codul Fiscal
b) nedepunerea declaraţiilor de impunere prevăzute la art. 461 alin. (2), (6), (7), alin. (10) lit. c), alin. (12) şi (13), art. 466 alin. (2), (5) şi alin. (7) lit. c), alin. (9) şi (10), art. 471 alin. (2), (4), (5) şi alin. (6) lit. b) şi c), art. 474 alin. (7) lit. c), alin. (11), art. 478 alin. (5) şi art. 483 alin. (2). Din Codul Fiscal

(3) Contravenţia prevăzută la alin. (2) lit. a) se sancţionează cu amendă de  100 lei, iar cele de la alin. (2) lit. b) cu amendă de la  300  lei.
(4) Încălcarea normelor tehnice privind tipărirea, înregistrarea, vânzarea, evidenţa şi gestionarea, după caz, a abonamentelor şi a biletelor de intrare la spectacole constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de  325 lei .
(41) Necomunicarea informaţiilor şi a documentelor de natura celor prevăzute la art. 494 alin. (12)  din Codul Fiscal în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la data primirii solicitării constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de  600  lei .
(5) În cazul persoanelor juridice, limitele  amenzilor prevăzute la alin. (3) şi (4) se majorează cu 300%.
(6) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către primari şi persoane împuternicite din cadrul autorităţii administraţiei publice locale.
(7) Contravenţiilor prevăzute în prezentul capitol li se aplică dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

            Primar                         Consilier  atrib.impozite şi taxe           Preşedinte de şedinţă

 

        Oltean Ovidiu                                 Babă  Carmen